Osteopati

Er en form for manuell behandling av muskel- og skjelettplager, som baserer seg på medisinske fag som anatomi, fysiologi, biomekanikk og sykdomslære. Osteopati havner i samme kategori som naprapati, fysioterapi og kiropraktikk.

Behandlingen er trygg og individualisert – og egner seg for pasienter i alle aldre. Noen av teknikkene en osteopat kan bruke er skånsomme tøyninger, mobilisering og justering av ledd.

Osteopaten ønsker å finne sammenhengen mellom plagene, kroppen og hverdagen til pasienten. Slik kan man få en helhetlig forståelse av pasientens smerter og plager. Kroppen vil hele tiden tilpasse seg indre og ytre stressfaktorer, noe som betyr at nedsatt funksjon et sted kan føre til smerter et annet sted. Osteopatens jobb er derfor å finne sammenhenger, og individuelt tilpasse et behandlingsforløp sammen med deg.

Osteopati er ikke en beskyttet tittel i Norge. Det er derfor fordelaktig å se etter en osteopat som har tittelen D.O. (diplom-osteopat) og som er medlem av Norsk Osteopatforbund (MNOF). Dette betyr at osteopaten har et 4-årig utdannelsesforløp, bestående av bachelor i osteopat, diplomoppgave i Osteopati og grunnfag medisin, samtidig som man har krav til antall timer med faglig oppdatering etter uteksaminering.

Osteopater jobber med:

• Rygg-, bryst- og nakkesmerter
  • Skulder-, albue- og håndleddsmerter
  • Hofte-, kne-, ankel- og fotsmerter
  • Hodepine, svimmelhet og balanseproblemer
  • Bekkensmerter og andre plager i forbindelse med svangerskap
  • Funksjonelle plager hos spedbarn
  • Akutte- og belastningsrelaterte plager
  • Idrettsskader

I tillegg til dette kan en osteopat oppsøkes ved funksjonelle mage-, tarm- og urinveisplager, fordøyelsesbesvær, halsbrann og sure oppstøt, tung pust og pustebesvær.